tisdag 18 maj 2010

Riktlinjer som får mig att lyckas

Som ni säkert redan förstått och hört så försöker jag gå ner i vikt. Gnistan för att börja kampen väcktes när jag mådde väldigt dåligt i höstas av olika anledningar och då gick ner några kilo väldigt snabbt. Kände en stark vilja att fortsätta och den här gången lyckas. Hitills har det gått väldigt bra, sist jag vägde mig hade jag nått fram till en viktnedgång av 11,5 kg. Det är en bit kvar tills jag är helt nöjd men jag är otroligt stolt över min framgång såhär långt. Jag erkänner att jag sölat till med träningen men jag tappade gnistan lite men nu känns det som att jag är på gång igen. När jag börjar jobba om ca en månad tänkte jag cykla till jobbet också, det blir ungefär 2 mil om dagen så det blir nog bra.

Tänkte jag skulle dela med mig av mina tips till er som också vill gå ner i vikt.
För mig handlar det om att må bra både psykiskt och fysiskt, mest psykiskt då jag verkligen lider av min dåliga självkänsla och för att bättra den måste man ju tag i problemet eller hur? Om inte du själv tar tag i problemet och försöker förbättra ditt liv till något bättre vem ska då göra det? Jag gör det bara för min egen skull inte för någon annans, jag vill må bra med mig själv helt enkelt, tror livet blir mycket enklare då.
Här kommer några riktlinjer som jag använder mig av som också kanske någon annan skulle ha hjälp av.

1. Ät alltid frukost.
Även om du har svårt för att äta på morgonen så se till att du får i dig någonting, ta en frukt t.ex.
2. Ät regelbundet.
Även om det är svårt för en del p.g.a jobb och liknande, försök så långt det är möjligt. Äter du regelbundet så håller du ditt blodsocker på en jämn nivå och undviker alltså att få sug efter någonting t.ex sötsaker.
3. Ät frukt & grönt!
Det är både bra och viktigt med frukt och grönsaker. När jag ska äta middag lägger jag alltid upp grönsakerna på tallriken först och sen maten, på så sätt blir halva tallriken fylld med grönsaker och du har tallriksmodellen klar dessutom får du inte plats med lika mycket mat - perfekt!
När suget kommer, gör en fruktsallad med en massa saftig frukt och ha keso till. Inte lika gott som en chokladkaka men mycket bättre för dig själv och man vänjer sig jag lovar.
4. Bestäm dig & skaffa viljan!
Du måste bestämma dig för att lyckas och ha viljan till att göra det. Att gå ner i vikt är ungefär som att sluta röka, det går helt enkelt inte om du inte har viljan. Se till att skaffa dig motivation av nåt slag så går det lättare.
5. Sätt upp delmål.
Det går lättare om du sätter upp delmål och inte ett enda stort mål då är det lätt att känna för stor press på sig själv. Skulle det gå dåligt någon dag, var inte för hård mot dig själv! Man måste få ha dåliga dagar ibland.
6. Motion
Se till att hitta en träningsform som passar just dig och som du tycker är rolig annars är det lätt att bli omotiverad. Gå inte ut för hårt i början, ta det lugnt i början och öka sedan långsamt på så mycket du klarar av och som känns bra.
7. Haka inte upp dig.
Haka inte upp dig på att väga dig hela tiden, väg dig högst (!) en gång i veckan. Dessutom sägs det att det är bättre att använda sig av ett mått band för att se sin framgång.
8. Unna dig!
Självklart ska du unna dig något gott någon gång ibland, ha en speciell dag då du får äta godis eller vad du nu vill. Förbjud inte dig själv att äta godis/sötsaker då är det lättare att misslyckas utan ta en dag i taget, klarar du en dag klarar du flera och efter några veckor är sötsuget borta. Visst har man dagar då man misslyckas och motivationen är låg men var inte för hård mot dig själv utan gå vidare och försök att lyckas bättre nästa dag.
9. Våga ta hjälp!
Blir det för tungt för dig att klara av det på egen hand så våga be om hjälp av någon. Jag har inte själv sökt upp någon inom vården då jag klarat mig rätt bra själv men jag vet att man kan få hjälp på olika Vårdcentraler med dietister man kan gå till och även sköterskor. Var inte rädd för att ta konakt med just din Vårdcentral och hör dig för vilka möjligheter som finns just där.
10. Känn dig stolt
Känn dig stolt över dig själv när du lyckas och unna dig saker t.ex en resa eller kanske en shoppingrunda med girlsen. Uppmärksamma din framgång!

Det var mina tips, kanske mest är självklara saker men jag tror på dom där riktlinjerna och jag vet att man lyckas med hjälp utav dom. Hoppas någon annan får en hjälp på traven med dom.
Over and out// Fridis

Inga kommentarer: